Tempera och oljefärg

320_1247090429_svenskakonstnarer_674_20070114031238_159

1984 någonting så började jag göra små tester med tempera och oljefärg från en bok som Akke Kumlien skrivit. Boken heter ” Oljemåleriet; material, metoder och mästare ”.
En liten pocket. Inga bilder i.
Första upplagan utgavs 1949.
Andra upplagan 1974.
Jag köpte boken 1982 tror jag.
Kanske har den givits ut i nya upplagor sedan dess ??

Där står enormt mycket. Massor.
Man får recept och förklaringar och en hel del text handlar om hur gamla tiders konstnärer blandade oljor och pigment mm för tillverkning av det som behövdes för oljemåleriet.

Jag märkte att jag behövde läsa om saker och ting i den där boken flera gånger för att inte blanda ihop sådant som inte skulle fungera.
Kan säga att det är en hel del av det som står i boken som jag nog inte riktigt
är så säker på att jag begripit.
Det var bra att prova vissa saker i praktiken och ” grejerna ” har fungerat.

Började alltså att göra små prov-bitar med olika metoder. Det var så spännande tyckte jag.
Det var som att börja spela på ett instrument som erbjöd så många möjligheter.

Det jag visar här nu är ett sånt där prov.
Gjorde endast tre förenklade steg på det där med att lägga upp en undermålning;
en typ av s.k Grisaille. Finns flera olika varianter.
Använde Kassein-tempera-medium som man blandar med oljefärgen så att det blir temperafärg av den.
Färgen torkar snabbt,, den är starkt sugande,, den binder till sig oljefärg väldigt bra,, och den har ett högt ljusvärde i färg-pigmenten. Som undermålning så stödjer den de övre skikten av oljefärg väldigt bra.

Man blandade en del oljefärg med en lika mängd Kassein-tempera-medium. Rör ihop på paletten och så har man temperafärg.

När jag började måla med oljefärg 1980 så var det under en period då jag slutade att röka. Jag var en 26 år så där.
Ville belöna mig själv med något då jag kämpade med att sluta med rök-eländet.
Kom på att jag skulle börja köpa stora dukar och oljefärger,
Kom över en broschyr / katalog.
Ett företag sålde oljefärger av fabrikatet
Thalens.
Deras fullvärdes-pigmentfärger hette så läckert tyckte jag;
” Rembrandt ”.
Så det måste jag ha hehe,,,
Djädrans vilken skön oljefärg.
Fabrikatet var visst ett rejält gammalt bra märke. Holländskt.
Ganska dyra men företaget som sålde de där färgerna via katalogen pressade ned priserna en hel del märkte jag, för ute i butiker ( som ev. hade det där märket Thalens ) var färgtuberna dubbelt så dyra eller mer.

Köpte olika tuber och så det där som hette Kasein Tempera Binder. ( Thalens )
Det man gjorde fin tempera-färg med.

Senare började jag prova att själv blanda till temperafärg; men då blandade jag ihop den s.k äggolje-temperan.
Gick fint det med.
Fast har väl ännu inte fått klart för mig hur man egentligen borde blanda.
Tycker att det blir lite fel varje gång jag blandar ihop det där.
Men det visade sig att det ändå fungerade jättebra.

Bilden här visar alltså mycket förenklat ett undermålnings-test med Kassein-tempera.
En typ av s.k Grisaille. ( undermålning i gråtoner egentligen men även i andra färger,,)
Syns där på den vänstra bilden med ”blommorna ”. Ockra-färger.
( fotot återger inte alls färgerna bra,,,)

När temperan torkat så strök jag på transparenta oljefärgs-lasyrer.
Testade lite snabbt och förenklat tre-fyra olika transparenta färger.
Undermålningen sög upp det fint och gav sina ockra-toner till de övre skikten av oljefärgs-lasyrer.

Bilden här var ett försök att testa s.k schumring.
Även det på en undermålning av tempera men det behöver man ju inte alls ha.
Schumra kan man ju göra när som helst när man målar. ( om man vill )
Schumring är ju liksom ett sätt att ”vispa ” på med färgerna över ytan så att det uppstår en massa pyttesmå färg-fläckar. I boken beskrevs att man med fördel kan jobba med en styv pensel med lång borst, och man ” vispar ” på färgen med kanten på pensel-borstet. Lite så där snabbt och lätt.
Så det uppstår ett sorts färgflimmer.

Jag skriver det här, för att det kändes kul men också för att det finns en person som frågade mig i förra veckan om det här med hur man kan prova att bygga upp färgytor på en målning.

Så har du dukbitar över så kan du klistra upp bitar på t.ex styv kartong och sen testa lite olika saker t.ex utifrån nån bok som du känner för och som handlar om det där med metoder och sånt.
Om man inte har duk-bitar så kan man t.ex grunda bitar av tjockare styv kartong med vanlig akrylat vägg-takfärg i några täckande skikt på kartongen.
Måla gärna på båda sidor av kartongen,,
för annars så är det lätt att kartongen böjer sig om den täcks med färg endast på ena sidan.
Ja,, så kan man testa sig fram med färger och material på sådana där mindre kartong-pannåer liksom.
Olika färgblandningar etc.
Och man kan ju skriva upp vad det är för färger man testat med.

Rolf Enström, Konstnär